17.2.2016

5 tärkeintä asiaa, jotka opin tehokkaasta työskentelystä

Paha Kakku-blogi on muuttanut!


Blogin uusi koti sijaitsee osoitteessa www.pahakakkubakery.fi



Työtahdin ja työskentelytapojen tehokkuus on yksi käsityöammattilaisen vaalituimmista ominaisuuksista.
Kokeneen ammattilaisen tunnistaa parhaiten siitä, että hän osaa minimoida tuotekohtaisen valmistusajan, ei tuota turhaa hävikkiä ja suunnittelee työnsä ja työpäivänsä niin, että tuotteet valmistuvat työajan puitteissa.
En ole itse todellakaan vielä päässyt siihen pisteeseen, että osaisin tuon kaiken, mutta uudessa työssäni olen päässyt työskentelemään rautaisten ammattilaisten parissa ja olen jo ennättänyt oppia muutamia käteviä kikkoja, jotka nyt jaan kanssanne.




Turha tavaroiden perässä kävely vie arvokasta työaikaa

Työpaikkani on pinta-alaltaan suuri. Meillä on isot valmistustilat (mikä on mahtavaa!), varastotilaa on paljon ja kylmäsäilytystiloja on useita. Tiskihuone on oma tilansa ja samaten myös puhtaiden työvälineiden huone on erikseen.

Aiemmassa työpaikassani kaikki oli jatkuvasti hollilla, sillä koko tila oli pienempi kuin pieni yksiö. Silloin ei haitannut, jos jotain työvälinettä tai pakkaustarviketta ei muistanut tuoda heti mukanaan, sillä matka niitä hakemaan ei ollut pitkä.
Nyt kaikki on toisin.
Jos lähden hakemaan paletteja, kauhoja ja raappoja ja unohdan ottaa osan välineistä mukaan, kulutan ihan turhaan kallista työaikaa ramppaamalla edestakaisin. 
On paljon parempi käyttää hetki aikaa sen miettimiseen, mitä kaikkia työvälineitä oikein tarvitaan sen hetkiseen työtehtävään ja tuoda sitten kaikki mahdollinen kerralla puhtaiden varastosta.
Toki on eri asia, jos kaikkea ei vaan ole mahdollista tuoda yhdellä sylillisellä, mutta jos miettii hetken ja tuo tarvittavat välineet kerralla, sitä säästää paitsi aikaa myös omia jalkojaan.

Samaa periaatetta noudatetaan myös silloin, kun vaikka marjoitetaan leivoksia. Pinna, jossa marjoitettavat leivokset ovat, sijoitetaan lähimpään mahdolliseen kylmiöön ja noudetaan sitten sieltä pelti kerrallaan työpisteeseen marjoitettavaksi. Työpiste sijoitetaan taas mahdollisimman lähelle pakastinta, jotta valmiiksi marjoitettu leivospelti on helppo ja nopea viedä siitä sitten pakastimeen paikoilleen. Lähimpään pakastimeen on myös noudettu dollyn (pyörillä kulkeva metallialusta) päälle riittävän suuri kasa pakastemarjalaatikoita, jotta niitä ei tarvitsisi sitten lähteä hakemaan laatikko kerrallaan kauimmasta pakkasesta, jossa niiden normaali säilytyspaikka on.
Tehokasta työskentelyä on turhan kävelyn minimointi.



Kylmäketjun säilyttäminen on ehdottoman tärkeää

Kylmäketjun säilyttäminen ehjänä on työssämme yksi tärkeimmistä asioista. Vastuullamme on kuluttajille turvallisten tuotteiden valmistaminen ja se tarkoittaa sitä, että raaka-aineet säilytetään oikeissa lämpötiloissa, pakasteiden ei anneta turhaan sulaa pöydillä ja valmiit tuotteet säilytetään viileässä.

Tässäkin ennakkosuunnittelulla on tärkeä rooli.
Hyvä ja tehokas työntekijä miettii ennen aloittamistaan työjärjestyksen ja ottaa pakasteet tai vaikka kerman pöydälle vasta sitten, kun ne tarvitaan. Jos kerma vaahdotetaan ensin, valmis vaahto nostetaan jääkaappiin siksi kunnes sitä tarvitsee laittaa vaikka kakkujen väliin. Sitä ei jätetä lojumaan huoneenlämpöön puoleksi tunniksi.

Työtahdin on oltava ripeä, jotta kylmät asiat pysyvät kylminä ja jäiset jäisinä. Hyvä työntekijä arvioi myöskin oman suoriutumiskykynsä oikein siinä mielessä, ettei ota pöydälle liian suurta määrää tuotteita kerralla lämpenemään turhaan.

Jos leikataan vaikka jäisestä mousseleivoslevystä leivoksia, ensin otetaan esille tarvittava määrä rasioita ja leivoskalvoja tai -kapseleita. Sitten haetaan kaikki tarvittavat työvälineet, kuten veitset, jakaja, viivoitin, jne. Vasta sitten, kun kaikki esivalmistelut on tehty, jäinen leivoslevy otetaan pakastimesta, irroitetaan kehikko, tehdään merkinnät jakajalla ja leikataan, kun levy on vielä jäässä. Jäiset leivokset on myös helppo laittaa kalvoihin tai kapseleihin leivosten turmeltumatta ja lopun leivoslevyn voi kantaa takaisin pakkaseen hyvällä omallatunnolla, sillä se on operaation jälkeen edelleen jäässä ja kylmäketju on säilynyt ehjänä.



Hävikkiä on yllättävän helppo ehkäistä ajattelemalla hetken

Hävikin ehkäiseminen kuuluu tehokkaan työskentelyn piiriin.

Hyvä työntekijä:

  • ottaa vain sen verran, mitä tarvitaan
  • käyttää kylmiöstä ensin pois avatun pakkauksen ja avaa vasta sen jälkeen uuden. Avattuun pakkaukseen myös merkitään avauspäivämäärä.
  • ei heitä turhaan hyvää massaa roskikseen. Jos kakunvälikermaa on vielä useita litroja jäljellä, sitä ei kaavita biojätteeseen, vaan haetaan lisää kakkupohjia ja tehdään siitä ylimääräisiä kakkuja
  • käyttää ylijääneet kakkupohjaperkeet, marsipaanikantit tai hilloköntit vaikka perunaleivoksiin tai kakkutikkareihin
  • ei tilaa liikaa raaka-aineita varastoon pilaantumaan
  • työskentelee nopeasti, ettei hyviä raaka-aineita tarvitsisi heittää pois esimerkiksi sulamisen vuoksi (pakasteet) tai jähmettymisen vuoksi (liivatetta sisältävät moussekakkumassat)




Kun teet työtä, ajattele aina seuraavan työvaiheen helpottamista

Yksi parhaista neuvoista, jonka olen uudessa työssäni saanut on: "Ajattele aina seuraavan työvaiheen helpottamista". Käytännössä se tarkoittaa ihan pienten asioiden tekemistä ja huomioimista.

Sanotaan vaikka, että olet pohjaamassa täytekakkuja. Olet saanut kaikki kakut täytettyä ja nyt olet siistimässä niiden reunoja ja siirtämässä niitä pelleille ja pinnaan. Jos huitaiset kakut miten sattuu tahansa pelleille, nostelet ne pinnaan johonkin järjestykseen, vaikeutat myöhempää työtäsi huomattavasti.
Se, mitä sinun kannattaa tehdä on, että nostat jokaiselle pellille vain yhtä kokoa kakkuja niin paljon kuin sille vain mahtuu ja sen jälkeen asetat ne pinnaan niin, että samankokoiset kakut ovat allekkain järjestelmällisesti.
Tällä tavoin toimiessa helpotetaan paitsi pakkasenlaskijan työtä (kun hän tarkistaa, kuinka paljon mitäkin tuotetta on pakkasessa jo valmiina) myös omaa työtäsi sitten, kun haet kakkuja pakkasesta koristeltavaksi.

Muita esimerkkejä tulevien työvaiheiden helpottamisesta ovat:

  • kakkuja koristellessa aseta kaikki kakkupahvit osoittamaan samaan suuntaan, jotta kakkujen työntäminen laatikoihin sujuisi nopsemmin ja ilman turhaa kääntelyä
  • tee yksi työvaihe kaikkiin tuotteisiin aina kerralla valmiiksi ennen seuraavan aloittamista. Tällä tavoin säästät aikaa ja kuka tahansa voi helposti tulla jatkamaan hommaasi, jos lähdet vaikka tauolle välissä.
  • aseta samoja tuotteita sisältävät pinnat pakastimessa samaan kohtaan, jos vain mahdollista. Tämä helpottaa pakkasenlaskijan työtä huomattavasti.
  • jos aikaa vain on, taittele kakkulaatikoita ja leivosrasioita valmiiksi rullakoihin, joista ne on sitten helppo ottaa käyttöön. On huomattava ajansäästö, kun jokaista kakkuprojektia varten ei tarvitse alkaa erikseen taittelemaan kakkulaatikoita
  • pidä työpisteesi järkevässä paikassa työtehtävien kannalta mietittynä. Jos kakun pintaan tulee hyytelöä, on järkevää marjoittaa kakut pöydällä, joka on hyytelöintipisteen vieressä. Jos kakkuihin tulee erikoiskoristeita, jotka ovat tietyssä hyllyssä tai kaapissa, koristele ja pakkaa kakut niiden läheisyydessä olevalla pöydällä. Mitä vähemmän joudut ramppaamaan ja siirtelemään tuotteita kesken prosessin, sen parempi.
  • ota samankaltaiset tuotteet kerrallaan käsittelyyn. Jos moussekakkuja menee kolmea erilaista, ota ne kaikki kerralla pöydälle (ellei kakkuja mene niin montaa kymmentä, että ne ehtisivät lämmetä liikaa), aseta kaikki kerralla alustoille ja koristele ne kerralla. Säästät aikaa.
  • Kun laitat kakkuja laatikoihin, aseta ne pöydän reunoille kaksi tai kolme laatikkoa kerrallaan päällekkäin kaikki samoin päin. Tällöin EAN-kooditarran ja päiväystarran laittaminen kakkulaatikoihin sujuu jouhevasti, kun ei tarvitse kalastella kakkulaatikoita pöydän keskeltä tarroitettavaksi.

Pieniä asioita, joiden avulla työnteko muuttuu jouhevaksi ja ripeäksi.




Tee työtä ripeästi, mutta älä unohda taukoja

Kun aamulla työskentelee mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti,voi iltapäivällä ottaa hyvillä mielin rennommin. On paljon mukavampaa saada suurin osa päivän töistä valmiiksi hyvissä ajoin kuin miettiä, ehtiikö kaiken suorittaa ennen työajan loppumista.

Hyvään ja tehokkaaseen työskentelyyn kuuluvat kuitenkin myös tauot.
Aivan oikein.
Väsynyt ja nälkäinen työntekijä tekee helposti virheitä, kun ajatukset eivät pysy linjassa. On tärkeää pitää huolta siitä, että tauot tulee pidettyä ajallaan ja että niiden aikana syö ja juo jotain.
Muutenkin työpäivän aikana riittävä vedenjuonti on tärkeää. Nestehukka alkaa fyysisen työn lomassa näkyä yllättävän nopeasti ja aiheuttaa huimausta, huonoa oloa ja ajatuksen sumenemista. Meidän työpaikallamme riittävästä juomisesta onneksi huolehditaan erinomaisesti ja siitä muistutetaan usein.

Muista siis huolehtia omasta hyvinvoinnistasi, jotta jaksat työskennellä hyvin.

. . .

Nämä olivat tärkeimmät asiat, jotka olen oppinut tehokkaasta työskentelystä.

Onko teillä vinkkejä työn sujuvoittamiseen? Kertokaa ihmeessä kommenteissa.

. . .

Ei kommentteja: